Czujnik parkowania – co to jest, jak działa i czy warto go mieć?
Czujniki parkowania, znane również jako parktroiki, na początku były postrzegane jako luksusowy dodatek. Z czasem jednak ich praktyczność przekonała kierowców, zwłaszcza tych, którzy często manewrują w ciasnych przestrzeniach miejskich. Dziś większość nowych samochodów jest wyposażona w to urządzenie fabrycznie. Jeśli jednak w Twoim aucie brakuje tego rozwiązania, możesz je z łatwością zamontować jako dodatkowe wyposażenie. Wyjaśniamy, jak działają czujniki parkowania i czym różnią się dostępne na rynku modele.
Jak działają czujniki parkowania?
W zależności od zastosowanej technologii, czujniki parkowania można podzielić na ultradźwiękowe i elektromagnetyczne.
Czujniki ultradźwiękowe działają na zasadzie wysyłania fal, które odbijają się od przeszkód i wracają do czujnika. Na podstawie czasu powrotu fali system oblicza odległość od przeszkody. Takie rozwiązanie jest niezawodne w codziennym użytkowaniu, choć czasami może wystąpić ryzyko fałszywych alarmów, na przykład gdy na zderzaku zgromadzi się śnieg lub błoto. Warto również pamiętać, że montaż takich czujników wymaga wiercenia otworów w zderzaku.
Z kolei czujniki elektromagnetyczne opierają swoje działanie na wykrywaniu zmian w polu elektromagnetycznym spowodowanych obecnością przeszkód. Ich zaletą jest brak konieczności ingerencji w zderzak podczas montażu. Niemniej jednak ich skuteczność może być ograniczona przez elementy takie jak hak holowniczy. Dodatkowo taki system nie pozwala precyzyjnie określić, z której strony znajduje się przeszkoda, co czyni go mniej popularnym.
Czujniki z przodu czy z tyłu?
Najczęściej czujniki parkowania montuje się w tylnym zderzaku, ponieważ ryzyko kolizji podczas cofania jest największe. Taki system jest szczególnie przydatny dla kierowców manewrujących na ciasnych parkingach. Osoby mniej pewne swoich umiejętności mogą rozważyć instalację dodatkowych czujników w przednim zderzaku. Dzięki temu kierowca zyskuje pełną kontrolę nad przestrzenią zarówno za pojazdem, jak i przed nim, co bywa niezwykle pomocne w zatłoczonych miastach.
Ile czujników wystarczy?
Skuteczność działania czujników ultradźwiękowych zależy od ich liczby. Standardowo na zderzak montuje się cztery czujniki, co zapewnia odpowiedni zasięg wykrywania przeszkód i minimalizuje ryzyko niewykrytych obszarów. W większych pojazdach, takich jak dostawcze furgony, liczba ta może wzrosnąć do sześciu, aby pokryć całą szerokość zderzaka. Dla maksymalnej ochrony niektóre systemy oferują osiem lub więcej czujników, montowanych zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Przy wyborze warto także zwrócić uwagę na kolor czujników. Wiele modeli jest dostępnych w odcieniach dopasowanych do popularnych kolorów karoserii, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z ich malowaniem.
Jak system ostrzega kierowcę?
Czujniki parkowania mogą informować o przeszkodach w różny sposób, w zależności od wybranego modelu. Najprostsze systemy emitują sygnały dźwiękowe o zmiennej częstotliwości – im bliżej przeszkody, tym krótsze przerwy między dźwiękami, aż do momentu, gdy sygnał staje się ciągły, co oznacza konieczność zatrzymania pojazdu.
Bardziej zaawansowane modele oferują wskaźniki wizualne, takie jak wyświetlacze LED lub ekrany LCD, które pokazują odległość do przeszkody w metrach lub za pomocą zapalających się diod. Najlepsze efekty daje połączenie obu metod – dźwiękowej i wizualnej – które zapewniają precyzyjną i czytelną informację dla kierowcy.
Czujniki parkowania czy kamera cofania?
Często kierowcy zastanawiają się, które rozwiązanie wybrać – czujniki parkowania czy kamerę cofania. Każde z nich ma swoje zalety. Czujniki ultradźwiękowe wykrywają przeszkody niezależnie od warunków oświetleniowych, co sprawia, że są bardziej uniwersalne. Z kolei kamera cofania umożliwia zobaczenie przeszkód, ale wymaga większej uwagi i może być mniej skuteczna w nocy lub przy zabrudzeniu obiektywu. Najlepszym rozwiązaniem jest kombinacja obu systemów, która zapewnia maksymalne bezpieczeństwo podczas manewrów.
Podsumowanie
- Czujniki parkowania działają na zasadzie ultradźwięków lub zmian pola elektromagnetycznego
- Najlepszą skuteczność zapewniają systemy z minimum 4 czujnikami na zderzak
- Kolor czujników dopasowany do lakieru pojazdu pozwala zaoszczędzić na dodatkowym malowaniu
- Połączenie systemów dźwiękowych i wizualnych zwiększa komfort użytkowania
- Idealnym rozwiązaniem jest stosowanie czujników parkowania w połączeniu z kamerą cofania