BMW wprowadza ekologiczny kompozyt
Koncern BMW zapowiedział wprowadzenie innowacyjnych, bardziej ekologicznych kompozytów z włókna naturalnego do produkcji seryjnych samochodów. Zamiast klasycznego włókna węglowego firma zamierza wykorzystywać materiał na bazie lnu, co pozwoli znacząco obniżyć ślad węglowy.
Nowa technologia została opracowana wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp, w której BMW posiada udziały. Materiał kompozytowy wykorzystujący włókno lniane jest już stosowany od 2019 roku w sportach motorowych, m.in. w bolidach BMW startujących w Formule E oraz w wyścigowych wersjach BMW M4 DTM i GT4. Dzięki nowemu surowcowi emisje związane z produkcją poszczególnych komponentów spadają nawet o 40%.
Teraz Bawarczycy planują zastosować ten materiał w seryjnych modelach. Pierwszym krokiem są testowe wersje coupe BMW M4 wyposażone w panele dachu, maski i tylnego dyfuzora wykonane z ekologicznego kompozytu. Kolejne modele mają również otrzymać lżejsze i bardziej zrównoważone elementy nadwozia.
Zielona transformacja BMW nie ogranicza się wyłącznie do napędów elektrycznych. Inżynierowie koncentrują się na każdym aspekcie produkcji, aby zmniejszyć wpływ na środowisko. Przykładem nadchodzących innowacji jest także zapowiadany elektryczny SUV iX3 na platformie Neue Klasse, który poza zasięgiem do 800 km ma oferować m.in. system automatycznego uruchamiania kierunkowskazów, przewidujący zamiary kierowcy.