Brytyjscy naukowcy: pył z hamulców bardziej szkodliwy niż spaliny diesla

Wiadomości 

Jak informuje Uniwersytet Southampton, brytyjscy naukowcy ujawnili wyniki badań wskazujących, że pył powstający podczas zużycia klocków hamulcowych może mieć większy negatywny wpływ na środowisko niż spaliny nowoczesnych silników wysokoprężnych.

W przeszłości udowodniono szkodliwość azbestu, który był stosowany w klockach hamulcowych, a następnie zastąpiono go miedzią. Jednak badania wykazały, że również miedź negatywnie wpływa na układ oddechowy człowieka, a mimo to nadal jest powszechnie używana przez producentów.

Naukowcy przetestowali także tzw. organiczne klocki hamulcowe, które miały być ekologiczną alternatywą. Wyniki wykazały, że generowany przez nie pył jest bardziej szkodliwy niż spaliny nowoczesnych silników Diesla.

Podczas testów analizowano różne mieszanki materiałów, lecz żadne z dostępnych rozwiązań nie zapewniło satysfakcjonujących wyników. Eksperci podkreślają, że obecnie brakuje globalnych przepisów regulujących emisję szkodliwych cząstek powstających podczas eksploatacji pojazdów poza silnikiem spalinowym.

Nie tylko hamulce, ale i opony przyczyniają się do emisji zanieczyszczeń. Kilka lat temu firma Continental ogłosiła projekt ekologicznych opon Conti GreenConcept, które produkowane są z alternatywnych surowców, takich jak kauczuk z mniszka lekarskiego i łuski ryżowe, a ich karkas wykonano z przetworzonych plastikowych butelek.