Dacia Spring – najtańszy elektryk w Europie zyskał 35% więcej mocy

Wiadomości  Źródło zdjęć: Dacia

Dacia po raz kolejny zmodernizowała swój popularny model elektryczny Spring, który pozostaje najtańszym samochodem elektrycznym na rynku europejskim. Tym razem skupiono się na technice – auto otrzymało nowe, znacznie mocniejsze silniki, ulepszoną baterię, zawieszenie i system ładowania. Cena pozostała bez zmian – od 16 900 euro, czyli około 72 000 zł.

Dotychczas Dacia Spring była oferowana w wersjach o mocy 45 i 65 KM. Teraz zastąpiły je nowe jednostki generujące 70 oraz 100 KM, co oznacza wzrost mocy aż o 35%. Choć producent nie podał danych przyspieszenia do 100 km/h, wiadomo, że elastyczność auta znacznie się poprawiła – czas przyspieszenia z 80 do 120 km/h skrócono z 26,2 i 14 sekund do 10,3 i 6,9 sekundy odpowiednio dla słabszej i mocniejszej wersji.

Zmodernizowano również baterię – dotychczasowy akumulator o pojemności 26,8 kWh zastąpiono nową jednostką 24,3 kWh z chemią litowo-żelazowo-fosforanową (LFP) – po raz pierwszy w samochodzie Grupy Renault. Pomimo mniejszej pojemności, zasięg wzrósł z 220 do 225 km dzięki poprawionej efektywności. Maksymalna moc ładowania wzrosła do 40 kW, co pozwala uzupełnić energię z 20 do 80% w 29 minut (poprzednio 30 kW i 40 minut). Ładowanie prądem zmiennym skrócono do 3 godzin i 20 minut.

Konstrukcja nadwozia została wzmocniona w centralnej części, gdzie umieszczono baterię. Po raz pierwszy w historii modelu zastosowano stabilizator poprzeczny, a także zmieniono charakterystykę amortyzatorów, sprężyn i układu hamulcowego. W topowych wersjach pojawią się większe felgi, a aerodynamikę poprawiono na tyle, że współczynnik oporu powietrza spadł z 0,745 do 0,660.

Mimo tych licznych ulepszeń Dacia Spring nadal pozostaje najtańszym elektrykiem w Europie, łącząc niską cenę z lepszymi osiągami i bardziej dopracowaną konstrukcją.