Ford Escort Mk1 RS Continumod: Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Brytyjska firma Boreham Motorworks wprowadza na rynek rewolucyjny projekt reengineeringu klasycznego Forda Escort Mk1 RS. Nowoczesne technologie i tradycyjny styl spotykają się w modelu, który zadowoli najbardziej wymagających miłośników motoryzacyjnej klasyki.
Escort Mk1 RS Continumod to nowa interpretacja klasycznego modelu, określana jako „Continumod”. Nie jest to klasyczny restomod – wszystkie części pojazdu są zupełnie nowe, a jego konstrukcja została opracowana na podstawie oryginalnych rysunków Forda. Boreham Motorworks uzyskało licencję na wykorzystanie nazwy i projektu, co czyni ten projekt wyjątkowym w świecie klasycznych aut.
Zachowano klasyczny wygląd Forda Escort Mk1 RS, usuwając jednak elementy, które mogłyby zakłócać jego czystą estetykę, takie jak chromowane zderzaki. Karoseria wykonana z nowoczesnych materiałów, takich jak stal i włókno węglowe, zapewnia większą sztywność i obniżoną masę – jedynie około 800 kg. Nowoczesne reflektory LED przypominają kształtem oryginał, a klasyczne proporcje auta zostały zachowane, z długością wynoszącą 3780 mm, szerokością 1703 mm i wysokością 1335 mm.
Boreham Motorworks oferuje dwa benzynowe silniki wolnossące do wyboru:
1. Lotus-Ford Twin Cam (1.8 litra): Zmodernizowana wersja klasycznego silnika z oryginalnego Escorta. Zastosowano wtrysk paliwa zamiast gaźników, co pozwoliło na osiągnięcie 185 KM i 9000 obr./min. Połączony z 4-biegową manualną skrzynią Ford Bullet.
2. Nowoczesny silnik 2.1 litra: Stworzony od podstaw zgodnie z klasycznymi zasadami Forda, generuje 300 KM przy 10 000 obr./min. Jego masa to jedynie 85 kg. Silnik współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Podwozie, choć opiera się na oryginalnych rozwiązaniach, zostało w pełni przeprojektowane. Przednia oś wyposażona jest w zawieszenie typu McPherson, a z tyłu znajduje się lekki most napędowy z aluminiowo-tytanową konstrukcją i blokadą mechanizmu różnicowego. Auto wyposażono w 15-calowe koła, za którymi kryją się potężne hamulce tarczowe, jednak bez systemów wspomagania czy ABS, co podkreśla analogowy charakter samochodu.
W kabinie odtworzono atmosferę lat 60., z użyciem nowoczesnych materiałów, takich jak skóra, alcantara, polerowany metal i włókno węglowe. Znalazły się tam klasyczne akcenty, jak stylizowane radio, ale również współczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja. Fotele kubełkowe oferują wysoki poziom komfortu i opcjonalne pasy czteropunktowe.
Produkcja Forda Escort Mk1 RS Continumod rozpocznie się w trzecim kwartale 2025 roku, a publiczna premiera zaplanowana jest na lato tego samego roku. Powstanie jedynie 150 egzemplarzy, każdy w cenie startującej od 295 000 funtów. Boreham Motorworks planuje również wprowadzenie odświeżonej wersji Forda RS200 – kolejnej legendy rajdów.