Ford Escort Mk1 RS Continumod: Klasyka w nowoczesnym wydaniu

Wiadomości 

Brytyjska firma Boreham Motorworks wprowadza na rynek rewolucyjny projekt reengineeringu klasycznego Forda Escort Mk1 RS. Nowoczesne technologie i tradycyjny styl spotykają się w modelu, który zadowoli najbardziej wymagających miłośników motoryzacyjnej klasyki.

Ford Escort Mk1 RS Continumod
Ford Escort Mk1 RS Continumod

Escort Mk1 RS Continumod to nowa interpretacja klasycznego modelu, określana jako „Continumod”. Nie jest to klasyczny restomod – wszystkie części pojazdu są zupełnie nowe, a jego konstrukcja została opracowana na podstawie oryginalnych rysunków Forda. Boreham Motorworks uzyskało licencję na wykorzystanie nazwy i projektu, co czyni ten projekt wyjątkowym w świecie klasycznych aut.

Klasyczny Ford Escort Mk1 RS
Klasyczny Ford Escort Mk1 RS

Zachowano klasyczny wygląd Forda Escort Mk1 RS, usuwając jednak elementy, które mogłyby zakłócać jego czystą estetykę, takie jak chromowane zderzaki. Karoseria wykonana z nowoczesnych materiałów, takich jak stal i włókno węglowe, zapewnia większą sztywność i obniżoną masę – jedynie około 800 kg. Nowoczesne reflektory LED przypominają kształtem oryginał, a klasyczne proporcje auta zostały zachowane, z długością wynoszącą 3780 mm, szerokością 1703 mm i wysokością 1335 mm.

Boreham Motorworks oferuje dwa benzynowe silniki wolnossące do wyboru:

1. Lotus-Ford Twin Cam (1.8 litra): Zmodernizowana wersja klasycznego silnika z oryginalnego Escorta. Zastosowano wtrysk paliwa zamiast gaźników, co pozwoliło na osiągnięcie 185 KM i 9000 obr./min. Połączony z 4-biegową manualną skrzynią Ford Bullet.

2. Nowoczesny silnik 2.1 litra: Stworzony od podstaw zgodnie z klasycznymi zasadami Forda, generuje 300 KM przy 10 000 obr./min. Jego masa to jedynie 85 kg. Silnik współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów.

Ford Escort Mk1 RS Continumod
Ford Escort Mk1 RS Continumod

Podwozie, choć opiera się na oryginalnych rozwiązaniach, zostało w pełni przeprojektowane. Przednia oś wyposażona jest w zawieszenie typu McPherson, a z tyłu znajduje się lekki most napędowy z aluminiowo-tytanową konstrukcją i blokadą mechanizmu różnicowego. Auto wyposażono w 15-calowe koła, za którymi kryją się potężne hamulce tarczowe, jednak bez systemów wspomagania czy ABS, co podkreśla analogowy charakter samochodu.

W kabinie odtworzono atmosferę lat 60., z użyciem nowoczesnych materiałów, takich jak skóra, alcantara, polerowany metal i włókno węglowe. Znalazły się tam klasyczne akcenty, jak stylizowane radio, ale również współczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja. Fotele kubełkowe oferują wysoki poziom komfortu i opcjonalne pasy czteropunktowe.

Ford Escort Mk1 RS Continumod
Ford Escort Mk1 RS Continumod

Produkcja Forda Escort Mk1 RS Continumod rozpocznie się w trzecim kwartale 2025 roku, a publiczna premiera zaplanowana jest na lato tego samego roku. Powstanie jedynie 150 egzemplarzy, każdy w cenie startującej od 295 000 funtów. Boreham Motorworks planuje również wprowadzenie odświeżonej wersji Forda RS200 – kolejnej legendy rajdów.