GAC i Huawei tworzą nową markę premium Qijing
Chiński koncern GAC uruchomił nową markę samochodową klasy premium o nazwie Qijing. Projekt powstał przy aktywnym udziale Huawei i ma koncentrować się na produkcji nowoczesnych modeli elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in, określanych w Chinach mianem „New Energy Vehicles”.
Na ten moment szczegóły dotyczące przyszłej gamy Qijing pozostają owiane tajemnicą. Wiadomo jedynie, że Huawei będzie kluczowym dostawcą technologii – w tym systemów półautonomicznej jazdy Qiankun oraz cyfrowych kokpitów opartych na HarmonyOS. Nie ujawniono, czy Huawei obejmie udziały w nowej marce, jednak wiodącą rolę w projekcie zachowa GAC, odpowiedzialne za opracowanie i produkcję aut.
O rozszerzeniu współpracy GAC i Huawei po raz pierwszy poinformowano podczas salonu motoryzacyjnego w Pekinie wiosną 2024 roku. Już jesienią zaprezentowano wspólny koncept – hybrydową limuzynę o długości ponad 5 metrów. W planach znalazły się również SUV i minivan. Pod koniec listopada podpisano umowę o powołaniu nowego brandu, wcześniej znanego pod roboczą nazwą GH Project.
Huawei posiada już własne struktury motoryzacyjne w ramach Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), w których działa pięć marek stworzonych z tradycyjnymi producentami. Najmłodsza z nich Shangjie została uruchomiona tego lata we współpracy z SAIC. Qijing stanie się więc kolejnym etapem ekspansji technologicznego giganta na rynek premium.