Mercedes-AMG GT XX – 1360-konny elektryczny koncept z rewolucyjną baterią
Mercedes-AMG zaprezentował spektakularny koncept czterodrzwiowego super-elektryka – AMG GT XX. Auto pokazuje kierunek rozwoju marki i łączy najnowsze technologie z obszaru napędu, aerodynamiki i materiałów. Produkcyjna wersja pojazdu bazującego na tym prototypie może zadebiutować jeszcze w tym roku.
AMG GT XX korzysta z trzech ultrakompaktowych silników elektrycznych firmy Yasa, które zajmują jedynie jedną trzecią objętości tradycyjnych jednostek i są o dwie trzecie lżejsze. Dwa tylne silniki połączono z planetarnymi przekładniami i inwerterami, a system kontroli wektorowania momentu obrotowego zarządza nimi z dużą precyzją. Trzeci silnik na przedniej osi działa wspomagająco. Całkowita moc zestawu przekracza 1360 KM, a prędkość maksymalna sięga 360 km/h.
Zastosowana bateria to technologiczna rewolucja – ponad 3000 ogniw NCM-A (nikiel, kobalt, mangan, aluminium) o gęstości 300 Wh/kg, indywidualnie chłodzonych specjalnym nieprzewodzącym olejem. Akumulator obsługuje ładowanie prądem do 850 kW i umożliwia uzupełnienie zasięgu 400 km w zaledwie 5 minut. Mercedes pracuje już nad kompatybilną infrastrukturą.
Pod względem stylistycznym GT XX odwołuje się do eksperymentalnych modeli C111 i legendarnych „srebrnych strzał”. Auto ma aerodynamiczny profil, aktywne elementy w 21-calowych felgach, elektroluminescencyjne elementy karoserii oraz tylną diodową listwę zdolną wyświetlać komunikaty. Opór powietrza to zaledwie 0,198.
Wnętrze wykonano z lekkich materiałów i wyposażono w fotele z wymiennymi, drukowanymi w 3D poduszkami. Nowością jest także zastosowanie bioskóry wytworzonej m.in. z recyklingowanych opon. Kokpit obejmuje kierownicę w stylu AMG One, dwa wyświetlacze (10,25 i 14 cali) oraz podświetlane pomarańczowe elementy nawiązujące do kabli HV.
Auto mierzy około 5,2 metra długości i bazuje na nowej platformie AMG.EA. Produkcja innowacyjnych silników Yasa ma rozpocząć się w 2026 roku.