Nowa Toyota RAV4 oficjalnie zaprezentowana – debiut hybrydowych wersji szóstej generacji
Toyota oficjalnie zaprezentowała nową, szóstą generację swojego bestsellerowego SUV-a RAV4. Mimo że auto zachowało platformę TNGA-K, została ona znacząco zmodernizowana. Najnowszy RAV4 będzie dostępny w kilku wersjach, jednak – wbrew wcześniejszym spekulacjom – nie przewidziano wariantu w pełni elektrycznego. Główna uwaga została skupiona na odmianach hybrydowych, zarówno konwencjonalnych (HEV), jak i plug-in (PHEV).
RAV4 szóstej generacji nie zmienił znacząco wymiarów – długość wynosi od 4595 do 4618 mm w zależności od wersji, a rozstaw osi pozostał taki sam: 2690 mm. Zwiększono natomiast sztywność nadwozia i poprawiono wyciszenie kabiny dzięki zastosowaniu nowego kleju o wysokim tłumieniu drgań. Powiększono również przestrzeń bagażową – teraz oferuje 749 litrów (wcześniej 733 l).
W gamie modelowej znajdziemy podstawową wersję, usportowiony wariant GR Sport oraz terenową odmianę, znaną jako Woodland (USA) lub Adventure (Japonia). Na rynku europejskim wersja terenowa nie została jeszcze oficjalnie zapowiedziana, ale wiele wskazuje na to, że z czasem także tu się pojawi.
Wszystkie wersje wyróżniają się nowymi, C-kształtnymi reflektorami, zmodyfikowanymi tylnymi światłami LED i bardziej kanciastymi nadkolami. Wnętrze przeszło gruntowną modernizację – deska rozdzielcza jest teraz bardziej masywna, a jej górna część została obniżona o 40 mm. Cyfrowy zestaw wskaźników ma przekątną 12,3 cala, a ekran multimedialny – w zależności od wersji – 10,25 lub 12,9 cala. Warianty z napędem na wszystkie koła zyskały również klasyczny lewarek skrzyni biegów, podczas gdy w innych zastosowano mały selektor.
RAV4 to pierwsza Toyota z nową architekturą elektroniczną Arene, opracowaną przez firmę Woven. System odpowiada m.in. za obsługę nowej generacji asystentów jazdy Toyota Safety Sense 4.0. W wyposażeniu znalazły się m.in. panoramiczny dach, head-up display, a także system zdalnego parkowania obsługiwany ze smartfona.
Gama napędowa obejmuje wyłącznie hybrydy – klasyczne HEV i plug-in PHEV. Nowe jednostki oparte są na 2,5-litrowym silniku benzynowym i współpracują z przekładnią e-CVT. W wariantach AWD zastosowano dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi.
Wersje HEV na rynek europejski i japoński mają 183 KM (FWD) i 191 KM (AWD). W USA – odpowiednio 229 i 239 KM. Odmiany PHEV dysponują mocą 268 KM (FWD) i 304 KM (AWD), natomiast w USA plug-in dostępny będzie wyłącznie w wersji AWD o mocy 324 KM. Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł do 150 km (według japońskich danych), dzięki nowej baterii o pojemności 22,7 kWh.
Sprzedaż nowego RAV4 rozpocznie się w niektórych krajach już pod koniec 2025 roku, a globalna premiera rynkowa planowana jest na 2026 rok. W niektórych regionach przewidziano także tradycyjną wersję benzynową – podobnie jak w przypadku aktualnej Toyoty Camry.