Nowy Jeep Compass dla Europy – nowa platforma, wyłącznie napędy zelektryfikowane

Wiadomości  Źródło zdjęć: Jeep

Jeep oficjalnie zaprezentował nową generację kompaktowego SUV-a Compass, przeznaczoną głównie dla rynku europejskiego. Samochód zbudowano na nowej platformie STLA Medium, a jego produkcja ruszy w IV kwartale 2025 roku we włoskim zakładzie Stellantis w Melfi.

Stylistycznie Compass nawiązuje do mniejszego modelu Avenger, ale zachowuje wyraziste cechy typowe dla marki Jeep, takie jak masywny przedni zderzak, kanciaste nadkola i plastikowe osłony wokół całego nadwozia. Dzięki aktywnym żaluzjom chłodnicy, kanałom powietrza w nadkolach i płaskiemu podwoziu udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza poniżej 0,3.

Nowy Compass mierzy 4550 mm długości, a rozstaw osi wynosi 2795 mm (wzrost o 160 mm), co przekłada się na dodatkowe 55 mm przestrzeni na nogi pasażerów z tyłu. Bagażnik powiększono do 550 litrów (+45 l), a dodatkowe 34 litry wygospodarowano w przedniej części wnętrza. Prześwit może wynosić do 200 mm, a kąty natarcia i zejścia dochodzą do 27 i 31 stopni – zależnie od wersji napędu.

Wnętrze nowego modelu wyposażono w 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i poziomy ekran systemu infotainment o przekątnej 16 cali, obsługujący aktualizacje OTA. Jeep pozostawił część fizycznych przycisków, by zachować terenowy charakter auta. Tradycyjny selektor skrzyni biegów zastąpiono nowoczesnym sterowaniem elektronicznym.

Nowy Compass oferowany będzie wyłącznie z napędami zelektryfikowanymi. Wersja mild hybrid dostarczy 145 KM, hybryda plug-in – 195 KM, natomiast odmiany w pełni elektryczne osiągną od 213 KM (napęd przedni) do 375 KM (napęd na obie osie). Topowa wersja EV będzie wyposażona w specjalnie zaprojektowany tylny silnik elektryczny z osobnym reduktorem, co pozwoli na wygenerowanie momentu obrotowego nawet 3100 Nm na kołach.

Zasięg wersji elektrycznych wyniesie do 650 km (WLTP), a ładowanie od 20 do 80% zajmie około 30 minut przy mocy 160 kW. Nie wiadomo jeszcze, czy Jeep przewiduje wersje spalinowe bez komponentów elektrycznych.

Wersja premierowa First Edition będzie dostępna jako 145-konna hybryda lub słabszy wariant elektryczny. W standardzie znajdą się 20-calowe felgi, matrycowe światła LED, system zarządzania napędem Select Terrain, częściowo skórzana tapicerka z manualną regulacją foteli, a także systemy asystujące poziomu 2 z opcją masażu i wentylacji (za dopłatą).