Systemy awaryjnego hamowania mogą nie rozpoznawać pieszych w odblaskowej odzieży – eksperyment to potwierdził

Wiadomości 

Jak informuje IIHS, amerykański Instytut Ubezpieczeń na rzecz Bezpieczeństwa Drogowego, powszechne zalecenie noszenia odzieży odblaskowej przez pieszych w nocy może w rzeczywistości zwiększać ryzyko wypadków. Testy wykazały, że systemy automatycznego hamowania nie zawsze prawidłowo wykrywają osoby ubrane w materiały odbijające światło reflektorów.

IIHS przetestował działanie systemów awaryjnego hamowania na trzech popularnych SUV-ach: Honda CR-V, Mazda CX-5, Subaru Forester

W ciemności samochody miały wykryć manekiny w różnej odzieży i automatycznie się zatrzymać. We wszystkich przypadkach elektronika poprawnie rozpoznawała pieszych ubranych w czarne lub białe ubrania, ale skuteczność systemów drastycznie spadała, gdy na odzieży znajdowały się elementy odblaskowe lub cała tkanina odbijała światło reflektorów.

Jedynym wyjątkiem był Subaru Forester, który wykazywał spadek skuteczności tylko w jednym z 12 testowych scenariuszy.

Badacze doszli do wniosku, że odblaskowe materiały mogą dezorientować czujniki optyczne i radary stosowane w samochodowych systemach wspomagania kierowcy. W związku z tym zalecono przeanalizowanie algorytmów wykrywania pieszych i dostosowanie oprogramowania w przyszłych modelach aut.

To nie pierwszy raz, gdy IIHS zwraca uwagę na problemy z bezpieczeństwem pieszych. W grudniu 2024 r. instytut wykazał, że im wyższy pojazd, tym większe ryzyko poważnych obrażeń przy potrąceniu. W przypadku kolizji z pickupem prawdopodobieństwo śmierci pieszego jest dwukrotnie większe niż przy zderzeniu z typowym samochodem osobowym.