Unikatowy Lotus Etna z lat 80. trafi pod młotek

Wiadomości  Źródło zdjęć: Broad Arrow Auctions

Jedyny istniejący egzemplarz koncepcyjnego Lotusa Etna z lat 80. został wystawiony na aukcji Broad Arrow Auctions. Auto, które miało stać się rywalem Ferrari, lecz nigdy nie trafiło do produkcji, po latach spędzonych w prywatnych kolekcjach przeszło pełną renowację. Szacuje się, że sprzedaż przyniesie od 250 do 400 tys. dolarów (ok. 915 tys. –1,47 mln zł).

Lotus Etna został zaprezentowany w 1984 roku podczas British International Motor Show. Projekt nadwozia w klinowatym stylu stworzył Giorgetto Giugiaro z Italdesign, a bazą techniczną był Lotus Esprit z centralnie umieszczonym silnikiem. Planowano montaż 4,0-litrowej jednostki V8 o mocy 340 KM, współpracującej z 5-biegową skrzynią manualną. Przewidywane osiągi to 4,3 sekundy do 97 km/h i prędkość maksymalna ok. 290 km/h.

Producent chciał wyposażyć model w ABS, kontrolę trakcji, adaptacyjne zawieszenie z technologią Formuły 1 oraz system aktywnej redukcji hałasu. Jednak projekt nigdy nie wszedł w fazę produkcyjną.

W 2004 roku samochód trafił do kolekcji Olava Glasiusa, ucznia założyciela Lotusa Colina Chapmana. Został odrestaurowany, otrzymał zawieszenie z modelu Esprit i brał udział w wydarzeniach motoryzacyjnych, takich jak Goodwood Festival of Speed. W 2012 roku zmienił właściciela, a dekadę później ponownie trafił w inne ręce, stając się częścią kolekcji w południowej Kalifornii.

W nadchodzący weekend odbędzie się również aukcja RM Sotheby’s, na której pojawi się wiele rzadkich i kolekcjonerskich samochodów. Wśród nich znajdzie się limitowane supercoupe Nissan Skyline GT-R Nismo 400R – powstało jedynie 44 sztuki. Szacowana cena tego modelu to od 900 tys. do 1,1 mln dolarów (ok. 3,3–4 mln zł).