BYD wyprzedza Teslę – chiński producent liderem sprzedaży aut elektrycznych w Europie
Chińska marka BYD po raz pierwszy sprzedała w Europie więcej samochodów elektrycznych niż dotychczasowy lider – Tesla. Jak podaje Reuters, powołując się na dane JATO Dynamics, w kwietniu 2025 roku BYD zarejestrował 7231 nowych aut elektrycznych, podczas gdy Tesla – 7165 sztuk. To symboliczna, ale przełomowa zmiana na europejskim rynku BEV.
Zdaniem analityka JATO, Felipe Muñoza, ten wynik może zwiastować poważne zmiany w układzie sił: „To historyczny moment dla europejskiego rynku. Tesla przez lata dominowała w segmencie BEV, a BYD rozpoczął działalność poza Norwegią i Holandią dopiero pod koniec 2022 roku.”
Choć przewaga BYD wyniosła zaledwie 66 samochodów, to odzwierciedla szerszy trend. W kwietniu sprzedaż aut elektrycznych w Europie wzrosła o 28% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrost ten napędzają głównie chińskie marki, które mimo unijnych ceł zwiększyły rejestracje aż o 59%. Dla porównania, producenci z Europy, Japonii, Korei Południowej i USA zanotowali łączny wzrost na poziomie 26%.
Słabsze wyniki Tesli to efekt kilku czynników. Krytykowany przez część opinii publicznej styl zarządzania Elona Muska oraz jego polityczne wypowiedzi wywołały protesty i bojkoty marki, zwłaszcza w Szwecji, gdzie spadek sprzedaży wyniósł aż 81%. Dodatkowo tymczasowe wstrzymanie produkcji w celu modernizacji fabryk pod nową wersję Modelu Y wpłynęło na dostępność samochodów.
Nie bez znaczenia pozostaje też oczekiwanie klientów na tańsze wersje odświeżonego Modelu Y – najchętniej kupowanego auta Tesli. Brak nowości w ofercie również osłabił zainteresowanie.
Tymczasem BYD sukcesywnie rozbudowuje swoją obecność w Europie. Obecna oferta obejmuje modele Dolphin, Atto 2, Atto 3, Han, Tang, Seal, Sealion 7, Seal U oraz hybrydowego Seal U DM-i. Firma planuje budowę trzeciej fabryki w Europie – potencjalnie w Niemczech – oraz centrum badawczo-rozwojowego na Węgrzech. BYD inwestuje również w logistykę – niedawno oddano do użytku dwa ogromne statki do transportu aut, zdolne przewieźć odpowiednio 7000 i 9200 pojazdów.