Były zakład Saab wyprzedaje sprzęt, projekt Emily GT w zawieszeniu

Wiadomości 

Firma NEVS, zarządzająca aktywami dawnego Saab, w tym zakładem w Trollhättan, rozpoczęła wyprzedaż maszyn, co zdaje się przypieczętowywać los fabryki. Projekt Emily GT, który miał być nadzieją na reaktywację marki, również wydaje się być na granicy zapomnienia.

Saab ogłosił bankructwo w 2012 roku, a jego aktywa przejęła firma NEVS (National Electric Vehicle Sweden), należąca do chińskiego holdingu Evergrande Group. Jednak NEVS nigdy nie zdobyła praw do używania nazwy Saab, a jej własne projekty okazały się nietrafione. Mimo początkowych planów reaktywacji produkcji, zakład w Trollhättan nigdy nie został uruchomiony.

W 2023 roku NEVS ogłosiło tzw. „hibernację”, zwalniając większość pracowników. Jeszcze większe problemy pojawiły się na początku 2024 roku, gdy holding Evergrande, zadłużony na miliardy dolarów, ogłosił bankructwo. W efekcie zakład w Trollhättan stał się przestarzały i nieatrakcyjny dla inwestorów, co doprowadziło do decyzji o jego likwidacji i wyprzedaży wyposażenia.

Projekt Emily GT: nadzieja i rozczarowanie

W zeszłym roku firma NEVS zaprezentowała prototyp Emily GT, elektrycznego sedana klasy premium inspirowanego estetyką Saab. Model ten miał szansę na produkcję dzięki współpracy z libańską firmą EV Electra, ale ta transakcja nie doszła do skutku. EV Electra, kierowana przez przedsiębiorcę Jihada Mohammada, miała uruchomić produkcję w Trollhättan, ale ostatecznie nie dostarczyła żadnych środków finansowych.

Co ciekawe, na stronie EV Electra Emily GT wciąż istnieje, ale pod nazwą Gaza GT, co jest odzwierciedleniem pochodzenia Jihada Mohammada. W materiałach reklamowych model ten przedstawiany jest jako pojazd na 2025 rok, z możliwością zapisania się na testy. Jednak, biorąc pod uwagę wcześniejsze niepowodzenia EV Electra, oczekiwanie na realizację tych obietnic wydaje się mało realistyczne.

Czy Emily GT ma jeszcze szansę?

NEVS wciąż próbuje znaleźć nabywcę dla projektu Emily GT, ale szanse na sukces są niewielkie. Prototyp, opracowany kilka lat temu, jest już technologicznie przestarzały, a globalne spowolnienie popytu na pojazdy elektryczne dodatkowo obniża jego atrakcyjność. W obliczu trudności NEVS i braku zainteresowania ze strony inwestorów, wiele wskazuje na to, że historia Saaba i jego spuścizny może wkrótce dobiec końca.