Europejczycy stawiają na stonowane barwy – 70% aut czarne, białe lub szare
Jak informuje Carscoops, według danych JATO Dynamics prawie 70% samochodów sprzedawanych na pięciu największych rynkach Europy – w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Hiszpanii – ma nadwozie w kolorach monochromatycznych: szarym, białym lub czarnym.
Największą popularnością cieszy się szarość (27%), następnie biel (22%) i czerń (18%). Wśród bardziej wyrazistych kolorów prowadzi niebieski (12%), dalej znajdują się czerwony, zielony, żółty i pomarańczowy. Eksperci wiążą tę tendencję z łatwiejszą odsprzedażą samochodów w neutralnych barwach i ich wyższą wartością rezydualną.
Jednak przy modelach o bardziej emocjonalnym charakterze gusta klientów są inne. Przykładowo, w przypadku Fiata 500 po bieli i czerni kolejne miejsca zajmują żółty i złoty, a dopiero później czerwony i niebieski. Podobny schemat dotyczy nowego Renault 5. Co ciekawe, nabywcy Renault Clio, reklamowanego często w jaskrawych kolorach, najczęściej i tak wybierają odcienie monochromatyczne.
Badanie JATO Dynamics wskazuje też różnice regionalne w wyborze materiałów wnętrza. Klienci w Niemczech i Wielkiej Brytanii chętnie dopłacają 500–1000 euro za tapicerkę skórzaną (ponad 50% kupujących). Tymczasem we Włoszech i Hiszpanii dominują praktyczne i tańsze rozwiązania – od 75 do 85% nabywców wybiera wnętrza wykończone tkaniną.