Fabryka Lotus w Hethel otworzy się na inne marki Geely – na horyzoncie elektryczny Polestar 6

Wiadomości  Źródło zdjęć: Lotus Cars

Brytyjski zakład Lotus Cars w Hethel przygotowuje się do rozszerzenia swojej działalności o produkcję modeli innych marek należących do chińskiego koncernu Geely – o czym informuje Autocar. Wśród możliwych kandydatów na linie montażowe pojawia się elektryczny kabriolet Polestar 6, który dotąd planowano jako limitowaną edycję.

Fabryka Lotus w Hethel otworzy się na inne marki Geely – na horyzoncie elektryczny Polestar 6Aktualnie w Hethel powstaje jedynie spalinowe coupe Lotus Emira. Model ten odnotował znaczny wzrost sprzedaży – w 2024 roku dostarczono dealerom 5272 egzemplarze, co oznacza wzrost o 102% względem roku poprzedniego. Około 20% z nich trafiło na rynek amerykański, jednak od kwietnia eksport do USA został zawieszony z powodu nowego cła importowego w wysokości 25%. Chociaż stawka ta została ostatnio obniżona do 10%, dyrektor generalny Lotus Europe, Matt Windle, zapowiedział, że nie wznowi dostaw, dopóki nie pozna dalszych szczegółów nowych przepisów.

Zakład w Hethel ma potencjał produkcyjny do 10 000 aut rocznie. Windle dąży do pełnego wykorzystania jego możliwości, m.in. poprzez wdrożenie produkcji modeli marek pokrewnych. Polestar 6 – elektryczny roadster, który początkowo miał powstać w liczbie 500 sztuk – może zostać zbudowany właśnie w Wielkiej Brytanii, ponieważ zainteresowanie rynkowe przekroczyło oczekiwania. Projekt własnego elektrycznego samochodu sportowego Lotusa pozostaje natomiast zamrożony – firma analizuje jego potencjał rynkowy.

W międzyczasie chińskie ramię marki – Lotus Technology – przygotowuje się do wprowadzenia na rynek tzw. hipersamochodów hybrydowych. Pierwszy z nich ma zadebiutować w Chinach na początku przyszłego roku. Kiedy model trafi do Europy, nie zostało jeszcze ustalone.

W kwietniu ogłoszono również, że Geely zobowiązało Lotus Technology do zakupu 51% udziałów w Lotus UK, co oznacza konsolidację brytyjskiego zakładu i działu inżynieryjnego pod jednym szyldem. Finalizacja tej transakcji ma nastąpić do końca 2025 roku.

Warto zaznaczyć, że sytuacja finansowa brytyjskiego oddziału pozostaje trudna. Firma zapowiedziała redukcję zatrudnienia nawet o 270 osób w ramach kolejnego etapu restrukturyzacji.