Grupa Volkswagen straciła już 1,3 miliarda euro przez cła USA

Wiadomości  Źródło zdjęć: unsplash.com

Volkswagen Group opublikowała raport finansowy za pierwszą połowę 2025 roku. Choć globalna sprzedaż samochodów wzrosła o 0,5% względem analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosła 4,36 miliona sztuk, przychody spadły o 0,3% do 158,4 miliarda euro, a zysk operacyjny skurczył się aż o 33%, z 10 do 6,7 miliarda euro. Kluczowym powodem jest wpływ amerykańskich ceł importowych, które kosztowały koncern już 1,3 miliarda euro.

Na pogorszenie wyniku wpłynęły również wydatki na restrukturyzację Audi, głównej marki Volkswagen oraz działu oprogramowania Cariad, a także rosnący udział samochodów elektrycznych, które przynoszą obecnie niższe marże. Mimo to, koncern chwali się utrzymaniem pozycji lidera na rynku aut elektrycznych w Europie z 28-procentowym udziałem.

W pierwszym półroczu 2025 roku grupa odnotowała także ujemny wolny przepływ środków pieniężnych w wysokości 1,4 miliarda euro (w analogicznym okresie 2024 było to +400 milionów euro). Jednym z powodów jest zakup dodatkowego pakietu udziałów w amerykańskim startupie Rivian za 0,9 miliarda euro.

Pod względem geograficznym, sprzedaż samochodów spadła w Ameryce Północnej (–16%) i w Chinach (–3%), ale została zrekompensowana wzrostami w Ameryce Południowej (+19%), Europie Zachodniej (+2%) oraz Europie Środkowo-Wschodniej (+5%). W Europie Zachodniej szczególnie dobrze radzą sobie samochody elektryczne. Liczba zamówień wzrosła tu aż o 62%, a ogólnie o 19%.

Do głównych motorów wzrostu w segmencie elektryków należą: Volkswagen ID.7 Tourer, Cupra Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron i Porsche 911 w nowej odmianie hybrydowej.

W związku z wynikami za pierwsze półrocze, grupa skorygowała w dół prognozy finansowe na cały 2025 rok. Rozważa różne scenariusze: w pesymistycznym zakłada utrzymanie amerykańskich ceł na poziomie 27,5%, w optymistycznym – ich spadek do 10%.