Lexus RZ 550e F Sport zadebiutował w Europie – elektryk z „manualną” skrzynią i wolantem
Lexus zaprezentował zmodernizowaną gamę elektrycznego crossovera RZ, w tym nową, sportową odmianę 550e F Sport, która trafi na rynek europejski jesienią 2025 roku. Jak informuje portal Motor.ru, nowa wersja wyróżni się nie tylko podwyższoną mocą i agresywnym wyglądem, ale także nietypowym rozwiązaniem – systemem imitującym pracę 8-stopniowej skrzyni biegów.
Lexus RZ 550e F Sport wyposażono w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 408 KM oraz akumulator o pojemności 77 kWh, największy w całej gamie modelowej. Szczegółowe dane dotyczące osiągów nie zostały jeszcze ujawnione, wiadomo jednak, że auto otrzyma specjalnie zestrojone zawieszenie oraz 20-calowe felgi i bardziej dynamiczny zestaw aerodynamiczny.
Największą ciekawostką nowego Lexusa jest jednak elektroniczna symulacja zmiany biegów. Kierowca będzie mógł zmieniać „biegi” przy użyciu manetek przy kierownicy, podczas gdy specjalne oprogramowanie dostosuje obroty silników, prędkość oraz generowane dźwięki, tworząc realistyczną iluzję prowadzenia samochodu z klasyczną skrzynią. Dodatkowo na desce rozdzielczej pojawi się specjalny wskaźnik informujący o wybranej aktualnie „przekładni”.
Kolejną nowinką technologiczną Lexusa jest całkowicie elektroniczny układ kierowniczy typu „steer-by-wire”, w którym klasyczną kierownicę zastąpi futurystyczny wolant, podobny do rozwiązania stosowanego np. w Tesli. Lexus zapewnia, że mimo braku mechanicznego połączenia między wolantem a kołami, kierowca zachowa pełną kontrolę nad autem oraz naturalne wrażenia z jazdy. Producent podkreśla też, że nowe rozwiązanie zwiększa komfort zajmowania miejsca za kierownicą oraz poprawia koncentrację na drodze.
Zmodernizowano również pozostałe warianty Lexusa RZ. Oprócz najmocniejszego 550e F Sport na rynku europejskim dostępne będą wersje 350e (224 KM) oraz 500e (380 KM). Dzięki optymalizacji zarządzania energią zasięg wzrośnie nawet o 100 km, choć Lexus nie podał jeszcze konkretnych wartości. Dodatkowo, nowa ładowarka pokładowa o mocy 22 kW skróci czas ładowania baterii o około pół godziny.
Przypomnijmy, że Lexus przygotowuje także premierę 900-konnego hybrydowego superauta o oznaczeniu LFR, które ma być zaprezentowane jeszcze latem tego roku.