Nowa strategia Mazdy: 10 miliardów dolarów na elektryfikację i silnik Skyactiv-Z
Mazda zaprezentowała nową strategię inwestycyjną związaną z elektromobilnością, określaną mianem „Strategii oszczędności aktywów”. Producent ograniczy wydatki na badania i rozwój, stawiając na współpracę z zewnętrznymi partnerami i optymalizację procesów produkcyjnych. Pierwszy nowy elektryczny model Mazdy trafi na japoński rynek w 2027 roku.
Nowy plan inwestycyjny Mazdy obejmuje okres do 2030 roku – czasu, który firma nazywa „świtem elektryfikacji”. Wcześniejsze założenia przewidywały wydatki rzędu 2 bilionów jenów (około 13,3 miliarda dolarów), jednak obecnie kwota ta została zmniejszona do 1,5 biliona jenów, czyli 10 miliardów dolarów.
Znacząca część oszczędności ma pochodzić ze współpracy z partnerami zewnętrznymi. Mazda planuje kupować akumulatory od innych firm, zamiast rozwijać własne technologie. Szacuje się, że wspólne projektowanie nowego elektrycznego modelu pozwoli zredukować nakład pracy o 50% i zmniejszyć koszty materiałowe o 40%.
Jeszcze większe oszczędności ma przynieść decyzja o wspólnej linii montażowej — zamiast budowy osobnej fabryki dla aut elektrycznych, nowe modele będą składane na tych samych liniach co obecne. Pozwoli to zmniejszyć koszty produkcji nawet o 85% i skrócić czas wdrożenia modelu o 80%.
Równolegle Mazda oficjalnie potwierdziła prace nad nową generacją silników spalinowych pod nazwą Skyactiv-Z. Będą to jednostki o zwiększonej efektywności spalania, zaprojektowane z myślą o nowoczesnych układach hybrydowych. Pierwszy system hybrydowy tego typu trafi do kolejnej generacji Mazdy CX-5, która również zadebiutuje w 2027 roku.
Mazda nie ujawniła jeszcze, z kim zamierza współpracować przy realizacji tej strategii, jednak wiele wskazuje na kontynuację partnerstwa z Toyotą. Prototypy nowej CX-5 są już testowane, a dokumentacja hybrydowego układu napędowego została opatentowana.