Ostatni Aston Martin z V12 – znamy datę zakończenia produkcji

Wiadomości 

Jak informuje Drive, Aston Martin zakończy produkcję swoich 12-cylindrowych silników w ciągu najbliższych pięciu lat, o ile nie nastąpią istotne zmiany w europejskiej polityce ekologicznej. Według CEO firmy, Adriana Hallmarka, przemysł motoryzacyjny obserwuje obecnie ostatni etap rozwoju V12.

Masowa produkcja modeli z silnikiem V12 zostanie zakończona około 2028 roku, a całkowite wycofanie tej jednostki nastąpi do 2030 roku. Aston Martin może jeszcze przedłużyć życie tej jednostki, stosując ją wyłącznie w limitowanych edycjach i ekskluzywnych modelach, które podlegają mniej rygorystycznym normom emisji spalin.

Hallmark podkreśla, że firma wciąż bada możliwości dostosowania 12-cylindrowych jednostek do przyszłych regulacji, jednak szanse na ich dłuższe funkcjonowanie są coraz mniejsze. Podobny los czeka innych producentów, którzy wciąż stosują tego typu silniki – jako przykład wskazał Ferrari Purosangue. Marka z Maranello już zapowiedziała, że będzie utrzymywać V12 w produkcji tak długo, jak to możliwe.

Wśród europejskich marek, które nadal stosują silniki V12, oprócz Ferrari i Aston Martina, są także Mercedes-Benz, Rolls-Royce oraz Lamborghini. W przypadku włoskiej marki, jednostka V12 pozostaje kluczowym elementem hybrydowego układu napędowego flagowego modelu Revuelto.

Aston Martin stosuje 5,2-litrowy silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem. W najnowszym modelu Vanquish jego moc osiągnęła 835 KM. V12 był również wykorzystywany w układzie napędowym hypercara Valkyrie, jednak produkcja wolnossącego 6,5-litrowego silnika do tego modelu została już zakończona.