Porsche prezentuje elektrycznego Cayenne – najmocniejszy seryjny model w historii marki
Porsche oficjalnie zaprezentowało elektryczną wersję Cayenne, która stała się najmocniejszym seryjnie produkowanym samochodem w dziejach producenta ze Stuttgartu. Najpotężniejsza odmiana, Cayenne Turbo Electric, generuje aż 1156 KM oraz 1500 Nm w trybie Launch Control, co pozwala 2,6-tonowemu SUV-owi osiągnąć 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy. W USA model wyceniono na 163 tysiące dolarów, a pierwsze dostawy zaplanowano na lato 2026 roku.
Elektryczna gama składa się z dwóch wariantów: Cayenne Electric oraz znacznie mocniejszego Cayenne Turbo Electric. Wersja podstawowa oferuje 408 KM podczas codziennej jazdy i 442 KM z momentem 835 Nm po aktywacji Launch Control. Przyspieszenie do setki wynosi 4,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Turbo Electric standardowo dostarcza 857 KM, a funkcja Push-to-Pass dodaje 176 KM na 10 sekund. Dzięki temu SUV rozpędza się do 200 km/h w 7,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest wyższa o 30 km/h względem słabszej odmiany.
Obie wersje wyposażono w akumulator o pojemności 113 kWh z dwustronnym chłodzeniem. Zasięg według WLTP wynosi od 623 do 642 km, zależnie od konfiguracji. Platforma 800-woltowa umożliwia ładowanie z mocą do 400 kW, co pozwala uzupełnić energię z 10 do 80% w mniej niż 16 minut. W ciągu 10 minut można odzyskać energię na przejazd ponad 300 km. Co istotne, Cayenne Electric jest pierwszym modelem Porsche z obsługą ładowania indukcyjnego – obecnie o mocy do 11 kW.
Pod względem technicznym nowy SUV bazuje na platformie PPE, znanej z Macana Electric. Otrzymał opcjonalny układ czterech kół skrętnych, adaptacyjne zawieszenie PASM oraz pneumatyczne miechy – w tym modelu montowane w standardzie. Producent podkreśla, że dzięki współczynnikowi oporu powietrza 0,25 Cayenne Electric jest jednym z najbardziej aerodynamicznych SUV-ów w swoim segmencie. Maksymalna masa holowanej przyczepy wynosi 3,5 t.
Nowa generacja Cayenne urosła względem wersji spalinowej: ma 4985 mm długości, 1980 mm szerokości i 1674 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 3023 mm. Pojemność bagażnika to 781–1588 litrów, a dodatkowy przedni schowek mieści do 90 litrów.
Nadwozie z bezramkowymi drzwiami zaprojektowano od podstaw, podobnie jak kabinę. W środku znalazły się zakrzywione ekrany – cyfrowe zegary o przekątnej 36,3 cm, centralny wyświetlacz multimediów oraz ekran pasażera o przekątnej 37,8 cm. Opcjonalny head-up oferuje wirtualny obraz o przekątnej aż 221 cm. Wśród nowych udogodnień znalazły się podgrzewane podłokietniki, regulowany elektrycznie tylny rząd siedzeń, panoramiczny dach z regulacją przezroczystości, zaawansowany asystent głosowy AI oraz tryby Mood, które dopasowują oświetlenie, klimat, dźwięk i ustawienia foteli do preferencji kierowcy.