Sprzedaż Audi, BMW i Mercedesa w 2024 roku: wszyscy na minusie, Niemcy zawodzą
Wielka niemiecka trójka – Audi, BMW i Mercedes-Benz – opublikowała wyniki sprzedaży za 2024 rok, które malują się w ponurych barwach. Szczególnie trudna sytuacja dotyczy Audi, które znalazło się w głębokim kryzysie strukturalnym.
BMW: niewielki spadek, ale elektryki w górę
Sprzedaż BMW Group, w skład której wchodzą marki BMW, Mini i Rolls-Royce, spadła o 4%, osiągając poziom 2 450 804 pojazdów. Marka BMW sprzedała 2 200 177 aut (-2,3%), Mini 244 915 sztuk (-17,1%), a Rolls-Royce 5 712 sztuk (-5,3%). Natomiast dział motocykli BMW Motorrad odnotował wzrost o 0,6% do 210 408 sztuk.
Elektryczne modele BMW cieszyły się rosnącą popularnością, osiągając sprzedaż 426 594 sztuk, co oznacza wzrost o 13,5%.
Rozkład regionalny sprzedaży BMW i Mini:
- Chiny: spadek o 13,4% (714 530 sztuk)
- Niemcy: spadek o 5,3% (267 285 sztuk)
- USA: wzrost o 0,5% (397 652 sztuki)
- Europa: wzrost o 0,6% (947 235 sztuk)
- Azja: spadek o 10,2% (960 951 sztuk)
Mercedes-Benz: spadek sprzedaży w Europie i Azji
Mercedes-Benz sprzedał w 2024 roku 2 389 000 pojazdów (-4%), w tym 1 983 400 aut osobowych (-3%). Sprzedaż elektryków spadła o 23%, osiągając poziom 185 100 sztuk.
Wyniki regionalne:
- Niemcy: spadek o 9% (213 500 sztuk)
- Europa: spadek o 3% (641 800 sztuk)
- Azja: spadek o 7% (892 100 sztuk, z czego w Chinach 683 600 sztuk)
- USA: wzrost o 9% (324 500 sztuk)
Sprzedaż segmentu premium (Top-End, np. Mercedes-AMG, Maybach) spadła o 14%, podobnie jak najtańszych modeli Entry. Natomiast segment Core, obejmujący najpopularniejsze modele, wzrósł o 6%.
Audi: pogłębiający się kryzys
Audi znalazło się w najgorszej sytuacji spośród niemieckiej trójki. W 2024 roku sprzedaż spadła o 11,8%, osiągając poziom 1 671 218 pojazdów. Spadki odnotowano na wszystkich kluczowych rynkach:
- Chiny: -10,9% (649 434 sztuki)
- USA: -14% (196 576 sztuk)
- Niemcy: -21,3% (198 342 sztuki)
- Europa (bez Niemiec): -5,9% (466 209 sztuk)
Sprzedaż elektryków Audi spadła o 8% do poziomu 164 000 sztuk.
Audi tłumaczy swoje problemy niepewnością gospodarczą, wzrostem konkurencji, brakami komponentów i złożoną sytuacją geopolityczną. Marka znajduje się w kryzysie strukturalnym podobnym do tego, z którym zmaga się Volkswagen. Przed Audi trudne lata, podczas których konieczne będą niepopularne decyzje, w tym redukcja zatrudnienia.
W przeciwieństwie do Audi, marka Porsche zakończyła rok na minusie globalnie, ale w Niemczech jej sprzedaż wzrosła o 11%, co pokazuje, że lokalni klienci wciąż wspierają markę finansowo.