Sprzedaż Tesli w Chinach spadła o połowę, podobnie jak w Europie
Jak informuje Cnevpost, sprzedaż samochodów elektrycznych Tesli na rynku chińskim w styczniu spadła o 59,3% w porównaniu do grudnia. W Europie odnotowano jeszcze większy spadek – aż o 63%. Eksperci wskazują zarówno na czynniki rynkowe, jak i kontrowersyjne działania CEO firmy.
W styczniu Tesla sprzedała w Chinach 63 238 pojazdów, z czego 33 700 pozostało na rynku krajowym. Spadek w ujęciu rocznym wyniósł 15,5%. Dla porównania, w grudniu 2024 roku firma sprzedała 82 927 samochodów.
Analitycy tłumaczą te wyniki kilkoma czynnikami, w tym okresem obchodów Chińskiego Nowego Roku, który wpływa na spadek aktywności zakupowej. Dodatkowo Tesla tymczasowo wstrzymała produkcję w fabryce w Szanghaju, aby dostosować linie montażowe do nowej wersji Modelu Y. Zmiany te wpłynęły również na produkcję Modelu 3. Cały chiński rynek pojazdów elektrycznych odnotował w styczniu spadek o 44,5% w porównaniu z grudniem.
Sytuacja w Europie również nie wygląda optymistycznie. We Francji i Niemczech sprzedaż Tesli spadła rok do roku odpowiednio o 63% i 59,5%. Spadki odnotowano także w Szwecji, Norwegii i Holandii, podczas gdy w Wielkiej Brytanii popyt na Teslę zmniejszył się o 12%, mimo że cały rynek samochodów elektrycznych wzrósł tam o 35%.
Eksperci wskazują, że potencjalni nabywcy mogą wstrzymywać się z zakupem w oczekiwaniu na premierę nowej wersji Modelu Y w Europie. Ponadto wizerunek marki mógł ucierpieć na skutek kontrowersyjnych działań i wypowiedzi Elona Muska.
Pod koniec stycznia Tesla poinformowała o spadku zysków w czwartym kwartale 2024 roku aż o 71%. Było to również pierwsze od dekady zmniejszenie globalnej sprzedaży firmy.