Szef Forda: USA są 10 lat za Chinami w rozwoju baterii do EV

Wiadomości 

Jak informuje Carscoops, dyrektor generalny Forda, Jim Farley, stwierdził, że Stany Zjednoczone są o dekadę opóźnione względem Chin w zakresie technologii baterii do pojazdów elektrycznych. Według Farleya amerykańscy producenci muszą uzyskać dostęp do chińskich technologii, aby uniknąć przegranej w globalnej konkurencji.

Jim Farley podkreśla, że jeszcze 20 lat temu to Chiny potrzebowały amerykańskiej własności intelektualnej. Obecnie sytuacja się odwróciła. Ford planuje uruchomić w 2026 roku wielkoskalową produkcję baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), bazujących na technologii chińskiej firmy CATL.

Co ciekawe, LFP-baterie to pierwotnie amerykański wynalazek opracowany na Uniwersytecie Teksańskim. Komercjalizacją tej technologii zajmowała się firma A123 Systems, która otrzymywała inwestycje od administracji prezydenta Baracka Obamy. Jednak słabo rozwinięty rynek pojazdów elektrycznych sprawił, że startup upadł w 2012 roku i został przejęty przez chiński holding Wanxiang Group.

W zeszłym roku Ford po raz kolejny zmodyfikował plany elektryfikacji swojej gamy w USA i Europie, kładąc większy nacisk na rozwój hybryd. Mimo to firma nie rezygnuje z projektu kompaktowego elektryka w cenie do 30 tysięcy dolarów, który ma konkurować z chińskimi modelami na baterie.