Toyota GR Yaris ponownie zmodernizowany: nowe zawieszenie, aero-pakiet i usprawniona skrzynia biegów
Sportowe ramię Toyoty – Gazoo Racing – po raz kolejny udoskonala legendarny hot hatch GR Yaris. Najnowsze zmiany, które opierają się na doświadczeniach zebranych w rajdach, obejmują szereg technicznych poprawek oraz nowy pakiet aerodynamiczny, zapowiedziany na koniec roku.
GR Yaris zadebiutował w 2020 roku jako niezależna konstrukcja z napędem na cztery koła, niemająca wiele wspólnego ze standardowym Yarisem. W zeszłym roku model przeszedł duży lifting i otrzymał opcjonalną 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów Gazoo Racing Direct. Teraz ten automat został dopracowany – szczególnie w trybie Sport – oferując szybsze redukcje, zwłaszcza z drugiego na pierwszy bieg. Na podjazdach skrzynia dłużej trzyma silnik na wysokich obrotach, opóźniając zmianę na wyższy bieg, by utrzymać prędkość.
Dodatkowo, w każdej wersji wyposażenia dostępny będzie opcjonalny, pionowy, rajdowy hamulec ręczny – zarówno z automatem, jak i manualem. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense trafił do standardowego wyposażenia.
Toyota po raz kolejny wzmocniła konstrukcję GR Yarisa. W tylnym zawieszeniu zastosowano grubsze o 2 mm śruby pionowe, w przednim – dodano żebrowanie na flanszach dolnych śrub mocujących. Tylny amortyzator otrzymał mocowania o 1 mm grubsze. W połączeniu z nową kalibracją zawieszenia oraz zmodyfikowanym wspomaganiem kierownicy, którego ustawienia dostroił kierowca wyścigowy Kazuya Oshima, GR Yaris ma teraz oferować jeszcze bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie.
Jeszcze w tym roku japońscy klienci będą mogli zamówić nowy pakiet Aero Performance. Obejmuje on elementy inspirowane wyścigowymi wersjami: aluminiową maskę z wlotem powietrza, nowy przedni splitter, kanały wentylacyjne na błotnikach, aerodynamiczne osłony przy zbiorniku paliwa, wielki regulowany spojler na klapie bagażnika oraz dodatkowe otwory w zderzaku tylnym – wszystko to w celu zwiększenia siły docisku.
Pod maską nadal pracuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6 G16E-GTS o mocy 304 KM i 400 Nm momentu obrotowego (w specyfikacji japońskiej). Napęd trafia na wszystkie koła przez układ AWD z wielotarczowym sprzęgłem i mechanizmami różnicowymi Torsen na obu osiach.
W Japonii odświeżony GR Yaris jest już dostępny w sprzedaży. Wersja z manualem kosztuje od 3 560 000 jenów (ok. 92000 złotych), a z automatem – od 3 910 000 jenów (ok. 102000 złotych). Topowa wersja RZ High Performance z automatem wyceniona została na 5 330 000 jenów (około 140000 złotych).