Volkswagen Golf GTI Edition 50 – najmocniejszy GTI w historii z napędem na przód

Wiadomości  Źródło zdjęć: Volkswagen

Volkswagen świętuje 50-lecie legendarnego GTI specjalną edycją – Golf GTI Edition 50. Ten jubileuszowy hot-hatch zaprezentowano tuż przed startem 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring, gdzie auto ustanowiło rekord jako najszybszy seryjny Volkswagen z napędem na przednią oś.

Pod maską znajduje się dwulitrowy silnik TSI, którego moc wzrosła do 325 KM i 420 Nm – o 25 KM i 20 Nm więcej niż w aktualnym Golfie GTI Clubsport. Sprint do 100 km/h zajmuje 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna pozostaje ograniczona elektronicznie do 270 km/h. Mocniejszy w gamie jest jedynie napędzany na cztery koła Golf R (333 KM).

Podwozie zostało dostosowane do nowych osiągów – obniżone o 15 mm względem standardowego GTI, a w pakiecie GTI Performance nawet o 20 mm. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe kute felgi Warmenau z półwyścigowymi oponami Bridgestone Potenza Race oraz tytanowy układ wydechowy Akrapovič. Te elementy, poza poprawą prowadzenia, pozwoliły też zmniejszyć masę auta o niemal 30 kg.

Wizualnie Edition 50 wyróżnia się specjalnymi oznaczeniami na tylnej lotce, lusterkach, progach, sportowych fotelach z klasyczną kratą GTI oraz kierownicy. Dostępnych będzie pięć kolorów nadwozia, w tym dwa ekskluzywne: zielony Dark Moss i klasyczny czerwony Tornado, znany m.in. z Golfa II GTI i Golfa VII GTI TCR.

Ceny nie zostały jeszcze ujawnione. Dla porównania – Golf GTI Clubsport z pakietem Performance kosztuje w Niemczech od 54 330 euro (ok. 232 000 zł).

Edition 50 stał się najszybszym przednionapędowym VW w historii toru Nürburgring. Za kierownicą zasiadł fabryczny kierowca testowy Benjamin Leuchter, który w kwietniu pokonał pętlę o długości 20,8 km w czasie 7:46,13.