Żywotność baterii w samochodach elektrycznych okazała się dłuższa o 40% niż zakładano

Wiadomości 

Jak informuje Electrek, badania przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda wskazują, że żywotność baterii w pojazdach elektrycznych może być o 40% dłuższa niż dotychczas przewidywano. Wyniki te opierają się na dwuletnich testach, które obaliły dotychczasowe metody oceny trwałości akumulatorów.

Naukowcy przetestowali 92 akumulatory, symulując cztery różne scenariusze ich użytkowania:

• standardowe cykle ładowania i rozładowania,

• dynamiczne warunki jazdy, w tym częste przyspieszanie i hamowanie,

• długie przerwy między użytkowaniem.

Testy wykazały, że intensywne użytkowanie baterii, wbrew wcześniejszym założeniom, nie przyspiesza ich degradacji. Przykładowo, krótkie i intensywne przyspieszenia, które wcześniej uważano za szkodliwe, mogą spowolnić proces starzenia akumulatorów.

Według badaczy, kluczowym czynnikiem wpływającym na żywotność baterii jest raczej naturalne starzenie niż intensywność eksploatacji. Odkrycie to może zmienić metody kalkulacji kosztów użytkowania pojazdów elektrycznych i wpłynąć na strategie rozwoju nowych technologii w branży motoryzacyjnej.

Niektóre firmy, takie jak Dodge, planują wprowadzenie tzw. akumulatorów stałotlenkowych, które mają zapewnić większy zasięg i krótszy czas ładowania. Wprowadzenie tej technologii na rynek ma nastąpić już w 2026 roku.