Honda zmienia kurs – więcej hybryd zamiast elektryków
Honda ogłosiła korektę swojej strategii elektryfikacji i zapowiedziała rozwój nowej generacji hybryd, głównie z myślą o rynku północnoamerykańskim. Powodem są słabsze niż oczekiwano wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych.
Japoński producent pierwotnie zakładał, że do 2030 roku auta elektryczne będą odpowiadać za 30% jego globalnych dostaw. Teraz ten cel został skorygowany – zamiast planowanych 3,6 miliona, firma spodziewa się sprzedać 2,2 miliona samochodów elektrycznych do końca dekady. W odpowiedzi na zmieniającą się sytuację rynkową Honda skupi się w najbliższych latach na rozwoju hybryd.
Nowe modele hybrydowe mają być wyposażone w zmodernizowaną wersję systemu e:HEV, który obecnie stosowany jest m.in. w Civicu. Ulepszony układ trafi także do odświeżonego coupe Honda Prelude. Firma zapowiedziała wprowadzenie 13 nowych modeli hybrydowych w latach 2027–2030, z myślą o rynku globalnym.
W planach jest również opracowanie nowej hybrydowej jednostki napędowej dostosowanej do większych pojazdów – takich jak SUV-y czy pick-upy – popularnych na rynku amerykańskim. Honda podkreśliła, że zapotrzebowanie na przestronne, mocne auta nadal tam utrzymuje się na wysokim poziomie, dlatego hybrydy mają odegrać kluczową rolę w ofercie firmy.
Zmieniony został także plan inwestycyjny: zamiast zapowiadanych wcześniej 10 bilionów jenów na rozwój elektryfikacji, Honda przeznaczy 7 bilionów jenów do końca roku fiskalnego 2030 (czyli do marca 2031 roku). Oszczędności mają być możliwe dzięki nowym partnerstwom z dostawcami komponentów i technologiami pozwalającymi obniżyć koszty produkcji.
Producent planuje zmniejszyć koszt hybrydowego układu napędowego nowej generacji o ponad 50% względem wersji z 2018 roku oraz o ponad 30% w porównaniu do wersji z 2023 roku. Nowe hybrydy będą wyróżniać się także zmodyfikowanym logo Hondy, które wcześniej zapowiedziano dla w pełni elektrycznych konceptów – Saloon i Space-Hub.
Mimo zmniejszenia ambicji dotyczących pojazdów elektrycznych, Honda zamierza kontynuować ich rozwój. Modele z serii Honda 0 mają pojawić się na rynku już w przyszłym roku, a pełna gama „elektryków nowej generacji” pojawi się do 2027 roku.