Mazda przyspiesza elektryfikację

Wiadomości  Źródło zdjęć: unsplash.com

Mazda ogłosiła ambitny plan rozszerzenia swojej globalnej oferty o nowe modele zelektryfikowane, zarówno hybrydy, jak i auta w pełni elektryczne. Jak podaje Automotive News, większość nadchodzących nowości będzie miała formę crossoverów, a pierwsze premiery przewidziano na najbliższe lata. Jednocześnie marka zamierza stopniowo modernizować dotychczasowe modele, choć będzie to realizowane w drugiej kolejności.

Jednym z pierwszych nowych modeli będzie pełnoprawna hybryda oparta na najnowszym wcieleniu Mazdy CX-5. Premiera planowana jest na 2027 rok. W przeciwieństwie do dotychczasowych hybryd opracowywanych wspólnie z Toyotą, nowa CX-5 Hybrid otrzyma własny napęd stworzony przez Mazdę z bazowym silnikiem benzynowym Skyactiv-Z o pojemności 2,5 litra.

Na światowe rynki trafią również modele opracowane we współpracy z chińskim partnerem Changan: liftback EZ-6 oraz crossover EZ-60. Początkowo przewidziane wyłącznie dla rynku chińskiego, modele te zostaną dostosowane do globalnych standardów. Równolegle, w 2027 roku, Mazda planuje premierę własnego elektrycznego crossovera opracowanego całkowicie wewnętrznie.

W tym samym okresie (2027–2028) do produkcji trafi również wersja seryjna koncepcyjnego modelu Iconic SP. Auto zostanie wyposażone w układ hybrydowy z silnikiem benzynowym i ma być duchowym spadkobiercą kultowego RX-7. Z kolei Mazda MX-5, która od lat cieszy się statusem jednego z najpopularniejszych roadsterów świata, doczeka się nowego pokolenia w 2029 roku i, zgodnie z zapowiedziami, zachowa silnik spalinowy.

Na końcówkę dekady oraz początek lat 30. zaplanowano szeroką modernizację aktualnie oferowanych modeli. Odświeżone zostaną m.in. CX-30, CX-50, CX-70, CX-90 oraz Mazda3, która przejdzie pełną metamorfozę dopiero w 2032 roku. Tymczasem inne modele, jak Mazda2, Mazda6 oraz CX-3, mogą całkowicie zniknąć z oferty.

Mazda wyraźnie zmienia kurs, inwestując w nowe technologie i szykując się na wymagania przyszłości. Elektryfikacja staje się kluczowym elementem strategii japońskiego producenta.