Pierwsze elektryki BYD z bateriami ze stałym elektrolitem w 2027 roku

Wiadomości 

Jak informuje Car News China, pierwsze samochody elektryczne marki BYD wyposażone w baterie ze stałym elektrolitem trafią na rynek w 2027 roku. Masowa produkcja i ich powszechne zastosowanie przewidywane jest po 2030 roku. Informację tę przekazał Sun Huajun, dyrektor techniczny Shenzhen BYD Lithium Battery, podczas konferencji branżowej w Chinach.

Według Sun Huajuna, BYD już w zeszłym roku wyprodukowało pierwszą partię akumulatorów z całkowicie stałym elektrolitem o pojemności 60 Ah. W latach 2027-2029 planowane jest rozpoczęcie szeroko zakrojonych testów i wdrożenie tej technologii w pojazdach ze średniego i wyższego segmentu. Natomiast do 2032 roku, dzięki dalszym badaniom i obniżeniu kosztów produkcji, twarde baterie mogą być stosowane także w tańszych modelach.

Rok temu BYD i CATL powołały w Chinach platformę innowacji CASIP, która wspiera rozwój akademicki i przemysłowy w zakresie twardych akumulatorów. Eksperci CASIP przewidują, że wdrożenie sztucznej inteligencji w analizie danych przyspieszy rozwój nowych technologii nawet o kilka rzędów wielkości, a koszty produkcji spadną o 70–80%.

Nowe akumulatory mają znaczną przewagę nad tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi. Są bardziej kompaktowe, lżejsze, mają większą pojemność energetyczną, szybciej się ładują i eliminują ryzyko wycieków, przegrzewania czy samozapłonu. Technologia ta nie jest nowa, ale dotąd jej szerokie zastosowanie w motoryzacji było ograniczone przez wysokie koszty. W najbliższych latach swoje rozwiązania w tym zakresie planują przedstawić także SAIC, Chery, Stellantis i BMW.