Polestar 3 z nowymi silnikami – więcej mocy kosztem zasięgu
Polestar zaprezentował zmodernizowaną wersję swojego największego SUV-a – modelu 3, który technicznie jest spokrewniony z Volvo EX90. Choć stylistyka nadwozia i wnętrza pozostała prawie bez zmian, auto przeszło poważne zmiany techniczne.
Najważniejszą nowością jest przejście na architekturę 800-woltową, co pozwoliło znacząco skrócić czas ładowania. Teraz Polestar 3 można ładować prądem o mocy 350 kW – od 10 do 80% bateria napełnia się w 22 minuty, czyli o 25% szybciej niż dotąd. Zamiast jednej baterii 111 kWh w ofercie są teraz dwa akumulatory: 92 kWh dla wersji z jednym silnikiem oraz 106 kWh dla odmian z napędem na cztery koła (obie jednostki dostarcza CATL).
Zmiany wpłynęły na zasięg – wcześniej Polestar 3 mógł przejechać od 567 do 706 km, teraz w zależności od wersji i pojemności baterii wynosi on od 593 do 604 km. Co ciekawe, jedynie topowa odmiana Performance zyskała kilka kilometrów, natomiast bazowa straciła aż 102 km. Producent podkreśla jednak poprawę ogólnej efektywności energetycznej o 6%, m.in. dzięki możliwości odłączania przedniego silnika podczas spokojnej jazdy.
Największą nowością jest zupełnie nowy silnik elektryczny na tylnej osi. W podstawowej wersji generuje 333 KM i 480 Nm, co pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 6,5 s i osiągnąć 210 km/h. W wersjach z napędem AWD dołącza jednostka przednia – łącznie daje to 544 KM i 740 Nm, a w odmianie Performance aż 680 KM i 870 Nm. To oznacza wzrost o 163 KM względem poprzednika, co skraca czas sprintu do „setki” z 4,7 do 3,9 sekundy.
Na liście zmian znalazła się też nowa platforma obliczeniowa – procesor Nvidia Drive AGX Orin, który zwiększa wydajność systemu pokładowego z 30 do 254 TOPS. Nowy chip trafi zarówno do świeżo wyprodukowanych egzemplarzy, jak i do tych już sprzedanych. Oferta obejmuje także nowe warianty wykończenia wnętrza, a pneumatyczne zawieszenie, wcześniej zarezerwowane dla topowej wersji, teraz można zamówić również do odmiany pośredniej.
Sprzedaż zmodernizowanego Polestara 3 ruszy jeszcze w tym roku, a pierwszym rynkiem będzie Wielka Brytania.