Polestar 5 – elektryczny rywal Porsche Taycan zadebiutował w Monachium
Podczas targów motoryzacyjnych w Monachium Polestar zaprezentował swój nowy flagowy model – sportowego sedana oznaczonego numerem 5. Samochód został opracowany na bazie koncepcyjnego Precept i ma być bezpośrednim konkurentem Porsche Taycan.
Polestar 5 wykorzystuje nową platformę PPA (Polestar Performance Architecture), oferującą niezależne zawieszenie oraz 800-woltową architekturę elektryczną. Przy długości około pięciu metrów sedan zapewnia przestronne wnętrze i dwa bagażniki o pojemności 365 oraz 62 litrów.
Przygotowano dwie wersje napędowe – obie z dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 112 kWh. Podstawowa odmiana rozwija 748 KM i 812 Nm, z czego aż 612 KM generuje silnik tylnej osi. Dzięki dwustopniowej przekładni, funkcji odłączania napędu przy jednostajnej jeździe oraz systemowi kontroli momentu obrotowego auto przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy, osiągając maksymalnie 250 km/h.
Topowa wersja Performance zwiększa moc do 884 KM i 1015 Nm, co pozwala skrócić czas sprintu do 100 km/h do 3,2 sekundy. Wyróżnia się też adaptacyjnymi amortyzatorami i subtelnymi zmianami stylistycznymi. Zasięg w cyklu WLTP wynosi odpowiednio 670 km w wersji bazowej i 565 km w odmianie Performance. Szybkie ładowanie (10–80%) na stacji o mocy 350 kW trwa jedynie 22 minuty.
W designie uwagę zwraca brak tylnej szyby – jej funkcję częściowo przejmuje panoramiczny dach o długości ponad 1,8 m oraz cyfrowe lusterko wsteczne. Minimalistyczna kabina oferuje cztery pełnowymiarowe miejsca, z opcją przewiezienia piątego pasażera z tyłu. W wyposażeniu znalazły się 22-calowe felgi, hamulce Brembo, fotele z funkcją masażu, czterostrefowa klimatyzacja oraz system audio Bowers & Wilkins z 21 głośnikami. System multimedialny działa w oparciu o Android Automotive, z ekranami o przekątnej 9 i 14,5 cala.
Sedan otrzymał również zaawansowany pakiet asystentów kierowcy zapewniający 2. poziom autonomii, choć pozbawiony lidaru.
Ceny Polestar 5 w Niemczech zaczynają się od 119 900 euro, a w Wielkiej Brytanii od 89 500 funtów. Choć deklarowany zasięg jest nieco niższy niż w Porsche Taycan, producent zapowiada, że w rzeczywistości może wyglądać to korzystniej dla Polestara.