Strategia Mercedes-Benz na najbliższe lata: tylko 30% elektryków i zachowanie V12

Wiadomości 

Mercedes-Benz ogłosiła swoją strategię rozwoju do 2027 roku. Nadchodzące lata mają być jednymi z najbardziej intensywnych pod względem liczby premier nowych lub odświeżonych modeli. Wprowadzane będą zarówno pojazdy elektryczne, jak i nowoczesne jednostki spalinowe, które już zostały przygotowane do nadchodzących norm emisji. Zapowiedziano również nowy system operacyjny oraz zmiany w designie.

Fala premier rozpocznie się od nowej generacji modelu CLA, którego prezentacja odbędzie się jeszcze w tym roku. Nowy CLA otrzyma kilka wariantów nadwoziowych oraz napędy elektryczne i hybrydowe oparte na ekonomicznym silniku spalinowym. Elektryczne wersje pojawią się również w gamie GLC oraz sedanów klasy C i E. Dodatkowo, swoje elektryczne modele planuje zaprezentować AMG. Mimo rosnącego znaczenia elektromobilności, Mercedes-Benz przewiduje, że do 2027 roku elektryki będą stanowić jedynie około 30% sprzedaży.

W 2026 roku na rynek trafi odświeżony Mercedes-Benz klasy S. Oficjalnie zapowiedziano również nową kompaktową wersję klasy G oraz przedłużony wariant GLE przeznaczony na rynek chiński. W zakresie silników spalinowych firma zamierza dalej rozwijać jednostki od czterocylindrowych po ośmiocylindrowe, dostosowując je do nowych norm emisji spalin. Co więcej, Mercedes-Benz nie zamierza rezygnować z silników V12, choć będą one oferowane tylko na wybranych rynkach.

Dział Mercedes-Benz Vans również nie przejdzie całkowicie na napęd elektryczny. Oprócz wcześniej zapowiedzianej platformy Van.EA dla modeli elektrycznych firma opracowuje także wariant Van.CA, który w 70% będzie konstrukcyjnie zgodny z elektrycznym odpowiednikiem, ale zasilany tradycyjnymi paliwami.

Mercedes-Benz zdecydował się na jednolity język stylistyczny dla wszystkich modeli, niezależnie od rodzaju napędu. Zrezygnowano z odrębnej stylistyki dla elektryków. Nowe samochody zostaną wyposażone w nową wersję systemu operacyjnego MB.OS, który umożliwi dostosowanie funkcji do specyfiki różnych rynków.

W obliczu spadku zysków o prawie 25% w 2024 roku (z 14,5 do 10,4 miliarda euro), Mercedes-Benz planuje zmniejszenie kosztów operacyjnych. Produkcja zostanie zredukowana z 2,5 miliona samochodów w 2024 roku do 2–2,2 miliona w 2027 roku.

Odświeżona klasa S już przechodzi testy, podobnie jak jej luksusowa wersja Maybach. Oczekiwane zmiany obejmują nową stylistykę oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne w kabinie – prototyp testowy został wyposażony w ogromny ekran HyperScreen.