Chevrolet Corvette ZR1X - nowy superhybrydowy potwór z mocą 1250 KM

Wiadomości  Źródło zdjęć: Chevrolet

Chevrolet zaprezentował nową flagową wersję modelu Corvette ZR1X. Choć wcześniej spekulowano, że wersja ta otrzyma nazwę Zora, ostatecznie producent postawił na klasyczne oznaczenie. Nowy Corvette ZR1X to hybrydowy supersamochód z napędem na wszystkie koła i łączną mocą 1250 KM – to aż o 250 KM więcej niż w Lamborghini Revuelto. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mniej niż 2 sekundy, a premiera rynkowa planowana jest na końcówkę roku.

Za napęd ZR1X odpowiada podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 5,5 litra, znany z modelu ZR1. Jednostka generuje 1064 KM i 1123 Nm momentu obrotowego, wyposażona jest w suchą miskę olejową i płaski wał korbowy. Kompresory o średnicy 76 mm zamontowano bardzo blisko zaworów wydechowych, co minimalizuje opóźnienia w reakcji na gaz. Silnik napędza wyłącznie tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej.

Oś przednią napędza zmodyfikowany układ elektryczny zapożyczony z modelu Corvette E-Ray. Silnik elektryczny ma teraz 186 KM i 197 Nm, a pojemność baterii wzrosła z 1,1 do 1,9 kWh. System ten nie jest mechanicznie połączony z V8 i ładowany jest wyłącznie poprzez rekuperację. Powyżej prędkości 250 km/h silnik elektryczny zostaje odłączony, czyniąc z auta klasycznego RWD.

ZR1X przyspiesza do 96 km/h w mniej niż 2 sekundy, a dystans 1/4 mili pokonuje w czasie poniżej 9 sekund, osiągając prędkość 240 km/h. Tryby pracy układu hybrydowego dostosowują udział V8 i elektryka w zależności od stylu jazdy - od maksymalnych osiągów po oszczędną jazdę.

Standardowo auto wyposażono w adaptacyjne amortyzatory, które w pakiecie ZTK Performance można połączyć z twardszymi sprężynami, agresywniejszymi ustawieniami zawieszenia i sportowym ogumieniem. W skład pakietu wchodzi również zestaw Carbon Aero, generujący aż 540 kg siły dociskowej.

ZR1X otrzymał również największy w historii Corvetty układ hamulcowy – karbonowo-ceramiczne tarcze o średnicy 16,5 cala, z 10-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 6-tłoczkowymi z tyłu.

Produkcja modelu ruszy w zakładzie Bowling Green (USA), gdzie powstają wszystkie Corvette’y. Ceny mają zaczynać się od około 250 000 dolarów (ok. 931 tys. zł). Wnętrze modelu ZR1X zostało również zmodernizowane – zrezygnowano z większości fizycznych przycisków na rzecz ekranów dotykowych.