Honda i Sony notują 362 miliony dolarów straty przy starcie marki Afeela
Wspólne przedsięwzięcie koncernów Honda i Sony - firma Sony Honda Mobility ujawniła roczne straty operacyjne w wysokości 52 miliardów jenów (około 362 milionów dolarów). Jak podaje Bloomberg, wynik ten ponad dwukrotnie przewyższa ubiegłoroczną stratę, a sprzedaż pierwszego modelu marki Afeela może ruszyć najwcześniej pod koniec bieżącego roku.
W roku finansowym 2023 firma odnotowała stratę operacyjną na poziomie 20,5 miliarda jenów. Obecny wzrost strat eksperci interpretują jako efekt intensywnych inwestycji w rozwój, testy oraz przygotowanie do produkcji pierwszego elektrycznego modelu klasy premium. Brak przychodów ze sprzedaży wciąż uniemożliwia offsetowanie kosztów.
Szacunkowa cena startowa elektrycznego sedana Afeela wyniesie 89 900 dolarów, czyli około 327 000 złotych. Oznacza to, że marka celuje bezpośrednio w segment premium, konkurując z takimi producentami jak Tesla, Mercedes-Benz czy BMW. Strategia zakłada połączenie motoryzacyjnego know-how Hondy z zaawansowaną technologią multimedialną od Sony.
Choć szczegółowa specyfikacja wersji produkcyjnej wciąż nie została ujawniona, prototypy Afeela były wyposażone w napęd dwusilnikowy o łącznej mocy 489 KM. Od początku roku otwarta jest możliwość składania wstępnych rezerwacji.
Analitycy podkreślają, że mimo rosnących kosztów, projekt nie stanowi zagrożenia dla ogólnej kondycji finansowej żadnej ze stron. Łączne zyski operacyjne Sony i Hondy za poprzedni rok fiskalny przekroczyły 2,6 biliona jenów.