Mitsubishi wycofuje się z Chin

Wiadomości  Źródło zdjęć: unsplash.com

Mitsubishi ogłosiło całkowite wycofanie się z działalności w chińskim przemyśle motoryzacyjnym. Firma zakończyła współpracę z zakładem Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing (SAME), specjalizującym się w produkcji silników. To ostatni zakład w Chinach, w którym japoński koncern był jeszcze aktywny. Wspólne przedsięwzięcie z koncernem GAC przestało montować pojazdy już w 2023 roku.

Zakład SAME funkcjonował od 1997 roku i zajmował się zarówno produkcją jednostek napędowych dla samochodów Mitsubishi sprzedawanych na rynku chińskim, jak i dostarczaniem komponentów do napędów dla innych lokalnych producentów. W niektórych okresach udział tych elementów w całym rynku silników w Chinach sięgał nawet 30%. Jednak gwałtowne zmiany w chińskim przemyśle motoryzacyjnym oraz rosnąca presja lokalnych graczy skłoniły Japończyków do zmiany strategii.

Zakończone już wcześniej wspólne przedsięwzięcie Mitsubishi i GAC produkowało głównie SUV-y Outlander, jednak ich sprzedaż zaczęła gwałtownie spadać na początku lat 20. Chiński partner przejął w całości zakład, przekształcając go w bazę produkcyjną dla elektrycznego subbrandu Aion.

Chińscy analitycy, cytowani przez CarNewsChina, oceniają decyzję Mitsubishi jako kolejny dowód na rosnącą dominację lokalnych marek. Tradycyjne koncerny mają coraz większe trudności w konkurowaniu z chińskimi producentami, zwłaszcza w obszarach związanych z elektromobilnością i nowymi technologiami.

Mitsubishi skupia się teraz na innych rynkach. W lipcu marka zaprezentowała nowy model crossovera o nazwie Destinator, skierowany głównie na rynki Azji Południowo-Wschodniej oraz Ameryki Łacińskiej.