Polityczne wypowiedzi Elona Muska odbijają się na lojalności klientów Tesli
Wpływ politycznego zaangażowania Elona Muska na kondycję marki Tesla został potwierdzony liczbowo. Jak informuje Reuters, analitycy z S&P Global Mobility odnotowali znaczący spadek lojalności klientów producenta aut elektrycznych, który zbiegł się w czasie z publicznym poparciem udzielonym Donaldowi Trumpowi przez szefa Tesli.
W czerwcu ubiegłego roku aż 73% właścicieli Tesli deklarowało chęć zakupu kolejnego samochodu tej samej marki. Jednak już w lipcu, po politycznym wystąpieniu Muska, wskaźnik ten zaczął gwałtownie spadać. Najniższy poziom osiągnięto w marcu 2025 roku — zaledwie nieco ponad 49%. W tym czasie marka znajdowała się również pod ostrzałem krytyki z powodu zwolnień w jednym z działów Tesli.
To pierwszy przypadek w historii Tesli, gdy lojalność klientów spadła poniżej średniej rynkowej. Co więcej, poziom ten był niższy niż u takich konkurentów jak Chevrolet czy Ford. Mimo że w maju lojalność wzrosła do 57,4%, nadal nie wróciła do wcześniejszych wartości.
Analitycy twierdzą, że wielu klientów mogło zrezygnować z Tesli właśnie ze względu na kontrowersyjne wypowiedzi Muska. Szczególnie wrażliwi okazali się ci, którzy nie utożsamiają się z jego politycznymi poglądami.
Z raportu wynika również, że tempo pozyskiwania nowych klientów przez Teslę wyraźnie spadło. Jeszcze w połowie 2024 roku na każdego utraconego klienta przypadało pięciu nowych, podczas gdy od lutego 2025 roku wskaźnik ten spadł do poziomu poniżej dwóch, najniższego w historii firmy.