Renault 5 Turbo 3E: Produkcja seryjna „elektrycznego hot-hatcha” potwierdzona
Renault 5 Turbo 3E, inspirowany kultowymi modelami Turbo i Turbo 2, oficjalnie trafi do produkcji. Ten limitowany „zielony” hot-hatch będzie oferował imponujące osiągi i charakterystyczny retro-design.
Renault zaprezentowało koncept Turbo 3E w 2022 roku, a jego inspiracją były sportowe modele Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. Teraz producent potwierdził, że ten elektryczny hot-hatch trafi do produkcji seryjnej. Nie będzie to jednak wersja oparta na standardowym Renault 5, lecz odrębny model bliski pierwotnemu konceptowi.
Nadwozie Renault 5 Turbo 3E wyróżnia się retro-stylistyką i aerodynamicznymi detalami. Korpus wykonano w dużej mierze z włókna węglowego, a wśród charakterystycznych elementów znajdują się poszerzone nadkola, unikalne reflektory, agresywny zestaw spojlerów oraz minimalistyczne detale aerodynamiczne. Wnętrze, podobnie jak w pierwowzorze, będzie mieścić kierowcę i jednego pasażera.
Renault 5 Turbo 3E napędzany będzie dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi na tylnej osi, co zapewni mu napęd na tylną oś. Łączna moc układu przekroczy 500 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniesie zaledwie 3,5 sekundy. Na razie producent nie podał szczegółów dotyczących pojemności baterii ani zasięgu na jednym ładowaniu.
Renault planuje wprowadzenie modelu na rynek w 2026 roku, jednak liczba egzemplarzy ma być ograniczona. Według brytyjskiego „Autocar”, cena hot-hatcha może przekroczyć 100 tys. funtów (około 500 tys. zł). Dla porównania, standardowy Renault 5 kosztuje w Wielkiej Brytanii od 22 995 funtów.
Produkcja Renault 5 Turbo 3E oraz pokrewnego Alpine A290, zaprezentowanego w czerwcu 2024 roku, odbywa się we francuskim Douai. Obie marki chcą umocnić swoją pozycję w segmencie sportowych elektrycznych hatchbacków, a Turbo 3E ma być ukoronowaniem tego trendu.