Sprzedaż Jaguar w Europie załamuje się po kontrowersyjnym rebrandingu

Wiadomości  Źródło zdjęć: Jaguar

W kwietniu marka Jaguar sprzedała w Europie zaledwie 49 samochodów. To aż o 97,5% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Takie dane opublikowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, na które powołuje się New York Post.

Spadek zainteresowania pojazdami brytyjskiej marki to efekt radykalnej decyzji o całkowitym wycofaniu ze sprzedaży modeli z silnikami spalinowymi. W konsekwencji sieć dealerska została niemal całkowicie pozbawiona aut dostępnych od ręki. Jaguar planuje skoncentrować się wyłącznie na samochodach elektrycznych, jednak ich debiut został opóźniony. Pierwsze nowe modele mają pojawić się dopiero w 2026 roku. Flagowym modelem będzie luksusowy liftback oparty na koncepcie Type 00, którego cena ma wynosić około 720 000 złotych.

Załamanie sprzedaży zbiegło się z przeprowadzonym w listopadzie ubiegłego roku rebrandingiem, który spotkał się z mieszanym odbiorem. Marka zaprezentowała nową identyfikację wizualną i kampanię reklamową pod hasłami „Copy Nothing” i „Live Vivid”. W reklamach wykorzystano kolorowe, artystyczne ujęcia z udziałem modeli w jaskrawych stylizacjach, jednak nie pokazano w nich żadnych samochodów. Taka forma komunikacji została skrytykowana zarówno przez klientów, jak i ekspertów branży, a sam rebranding uznano za jedną z największych porażek marketingowych roku.

Jaguar liczył, że odświeżony wizerunek pomoże przyciągnąć młodszą, bardziej zamożną klientelę. Tymczasem rzeczywistość okazała się brutalna i firma traci klientów w szybkim tempie. Jeszcze w 2018 roku marka sprzedała ponad 180 tysięcy samochodów na całym świecie, podczas gdy w całym ubiegłym roku liczba ta nie przekroczyła 27 tysięcy.

Jak podkreślił dyrektor zarządzający Jaguar Rawdon Glover marka gotowa jest pożegnać się nawet z 85% dotychczasowych klientów, aby zbudować nową grupę odbiorców. W przyszłości Jaguar ma konkurować z markami segmentu luksusowego, takimi jak Bentley, oferując elektryczne pojazdy skierowane do młodych, zamożnych osób ceniących nietuzinkowy design i prestiż.